Tahle trojice diskusí - to je jako z nadšení vyrobenej bordel, nebo to je vaše velmi sofistikovaná parodie katolicismu?
Mě přijde, že je tu otázku nutné rozdělit - sou věci, které od GMa čekám vždycky, a pak sou věci, které někdy čekám a jindy mi sou ukradený v závislosti na tom, co za hru a v jakym stylu hrajem.
Ty obecný věci sou především:
- držet příběh ve fikci a hru u stolu v pohybu
- hlídat a řídit gradaci
- moderovat obsah a vstupy hráčů, aby věci dávaly smysl a ladily
- držet ve hře smysluplný obsah
...z toho pak vyplývají nějaká další očekávání, co ale už nejsou přímo "primární" - třeba schopnot rozlišovat typy scén a aktivně s nimi pracovat (jejich míchání, způsob řízení atp.)
Pak tu jsou nějaké věci co nejsou ani tak očekávání, jako spíš "nároky":
- tvorba a zejména hraní NPCček. Rozmanitost, konzistence, osobitost, žánrovost a stylovost... tohle je kategorie skillu kterou považuju za fakt kritickou.
To co píše Jerson mi osobně už přijde víc nějaká otázka stylu, která se už váže k preferencím a tomu jaká hra se zrovna hraje. Např. u hororové hry mi na promítnutí následků akcí postavy na svět až tak moc záležet nemusí - a víc než co čekám od GM to je pro mě v kategorii "jakou hru chci hrát", což není úplně (vůbec) totéž. Tvorbu uvěřitelného světa - jistě, GM v tom má velkou roli, ale mě třeba často vyhovuje, když se na tom hodně podílí hráči a GM to už dál z velké části hlavně moderuje aby to zapadalo. A Jersonův třetí bod už mi s GM nepřijde spojený skoro vůbec - jestli ve hře řešíme zápletku která vychází z vnějšího světa a řešíme věci co postavám padají na hlavu, nebo jestli řešíme zápletky vycházející z vlastních zájmů postav nebo jestli je hra o osobním dramatu mezi postavami, to už mi přijde že není vůbec o GM ale o domluvě o tom jakou hru budeme hrát.
LokiB píše:
ale ono je to často takové toporné, twist pro twist.
ale neni, jen si to musíš trošku připravit a rozmyslet předem (a nechat tomu živelný průběh aniž bys to nějak moc tlačil).